Nová právní úprava obsažená v ust. § 255 a § 256 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce nijak principielně podmínky odpovědnosti zaměstnance za ztrátu svěřených předmětů nemění. Důležité je však si uvědomit, že zaměstnanec nově odpovídá za ztrátu předmětu v hodnotě vyšší než 50 000,- Kč pouze tehdy, uzavřel-li písemnou dohodu o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů. Pokud zaměstnanec na tuto dohodu přistoupí, odpovídá za svěřený předmět neomezeně, pokud neprokáže, že alespoň z části ztrátu dotčeného předmětu nezavinil. V případě předmětů převzatých od zaměstnavatele zaměstnancem na písemné potvrzení v hodnotě 50 000,- Kč a nižší se však nic nemění. Důležité je zde rovněž upozornit, že nová právní úprava se vztahuje až na stanovené výjimky i na pracovněprávní vztahy založené před její účinností, tj. před 1.1.2007.
Jak by měl tedy zaměstnavatel nyní prakticky postupovat ?
V souvislosti s výše uvedeným tedy nelze než doporučit zaměstnavateli, u kterého mají jednotliví zaměstnanci, popř. vedoucí zaměstnanci svěřeny pracovní předměty vyšší hodnoty, tj. nad 50 000,- Kč, aby s těmito zaměstnanci uzavřel k 1.1.2007 či k pozdějšímu datu dohodu o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů. V opačném případě nebude možné se v případě ztráty těchto předmětů vyšší hodnoty svěřených zaměstnancům odpovědnosti určitého zaměstnance za jejich ztrátu podle dotčeného ustanovení v případě soudního sporu úspěšně dovolávat. V tomto ohledu se jeví jako nezbytné, zejména u zaměstnavatelů s větším počtem zaměstnanců, provést katalogizaci svěřených předmětů a u těch, které mají vyšší hodnotu než 50 000,- Kč, navrhnout zaměstnancům uzavření dohody o odpovědnosti za ztrátu svěřených předmětů a v případě, kdy dotčený zaměstnanec tuto dohodu odmítne uzavřít, předmětnou věc mu odebrat, popř. mu poskytnout na písemné potvrzení předmět nižší hodnoty (např. již opotřebovanější apod.).
Filip Záděra
Advokátní kancelář HOLEC, ZUSKA & Partneři