Podle přechodných ustanovení se právní vztahy vzniklé z rozhodnutí o poskytnutí dotace vydaných přede dnem nabytí účinnosti novely posuzují podle dosavadního znění předpisů.
Spory o otázkách dosavadní aplikace § 14e rozpočtových pravidel jsou tak nadále v rukou rozhodnutí Ústavního soudu. Návrh Nejvyššího správního soudu na zrušení dosavadního ustanovení § 14e odst. 4 v části „a je vyloučeno jeho soudní přezkoumání“ je u Ústavního soudu veden pod č. Pl. ÚS 12/14 (soudce zpravodaj JUDr. Vladimír Kůrka). Jednání dosud nebylo nařízeno.
Navzdory právnímu názoru NSS z února a března roku 2014, že …„Institut nevyplacení části dotace dle § 14e rozpočtových pravidel (fakticky pozastavení výplaty v určité výši) je jednak fakultativní, a jednak nepředstavuje konečnou administrativně právní fázi postupu správního orgánu ve věci příjemce dotace, a to již proto, že tu nejde o žádný správní úkon, nýbrž (toliko) o faktické pozastavení platby neodehrávající se v režimu správního řízení, jak výslovně stanoví § 14e odst. 4 rozpočtových pravidel“…, MŠMT i v posledních svých vyjádřeních k námitkám některých příjemců podpory zastává názor, že tomu tak není. Citujeme:
Příjemce dotace dále namítá, že po stránce procesní není Řídicí orgán oprávněn definitivně rozhodnout o nevyplacení, resp. odnětí dotace. K tomu doplňuje, že v této věci je oprávněn rozhodnout pouze finanční úřad. Postup podle § 14e zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech („RP“), je dle názoru kontrolované osoby, pouze pozastavením vyplácení dotace, nikoliv jejím faktickým snížením.
K tomu Řídicí orgán uvádí, že z dikce § 14e odst. 1 RP jednoznačně vyplývá, že poskytovatel je oprávněn dotaci nebo její část nevyplatit, přičemž takovýto úkon je potřeba chápat jako definitivní…
Je vidět, že o věci budou muset s konečnou platností rozhodnout soudy.
Návrh novely zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách vrácen senátem Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy.
Historie zákonného textu včetně rozpravy a pozměňovacích návrhů: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=300
Klíčovým pozměňovacím návrhem je zvýšení limitu víceprací u stavebních zakázek z dosavadních 20 % na 30 %.
Návrh na rozšíření definice veřejného zadavatele ve prospěch samostatných organizačních složek (např. fakult) neprošel ani v Poslanecké sněmovně, ani v Senátě.
JUDr. Karel Zuska,
advokát, partner