Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodl[1], že veřejná zakázka na dodání a instalaci herní sestavy Wall-Holla[2] představuje veřejnou zakázku na stavební práce podle § 14 odst. 4 zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), nikoli zakázku na dodávky. V důsledku tohoto právního posouzení zrušil pokutu, kterou ÚOHS v prvním stupni uložil statutárnímu městu Plzeň, městskému obvodu Plzeň 3 jako zadavateli za údajné porušení ZZVZ spočívající v zadání zakázky mimo zadávací řízení. Rozhodnutí zároveň přináší obecnější metodické závěry pro rozlišování stavebních zakázek od dodávek v případech, kdy dodávané prvky tvoří neoddělitelnou součást stavebně-montážního celku.
Případ „Wall-Holla“
Dodání a instalace herní sestavy „Wall-Holla“ bylo nejprve ze strany ÚOHS posouzeno jako zakázka, jejíž hlavním předmětem a základním účelem je dodávka herního prvku, přičemž stavební a montážní práce nezbytné ke smontování, resp. k zprovoznění herní sestavy a jejímu umístění na vybrané místo (instalace, montáž a ukotvení) považoval ÚOHS pouze za doplňkové práce.
Při přezkumu však ÚOHS tento verdikt změnil tak, že dodání a instalace herní sestavy je třeba posoudit jako zakázku na stavební práce podle § 14 odst. 4 ZZVZ, tzn. jde o výsledek stavebních a montážních prací vytvářející jednotný funkční celek, který je sám o sobě dostatečný k plnění hospodářské nebo technické funkce; tento závěr navíc podpořil ÚOHS konkrétními okolnostmi, které nasvědčují spíše stavební povaze plnění a na které je poukázáno dále v obecných závěrech dovozovaných z rozhodnutí.
V případě, kdy výsledek stavebních a montážních prací vytváří jednotný funkční celek, jde o jediný předmět – stavbu, nikoliv o kombinaci samostatných druhů plnění, a proto se § 15 ZZVZ o smíšených veřejných zakázkách nepoužije.
Protože hodnota zakázky nepřesáhla limit pro veřejné zakázky malého rozsahu na stavební práce, zadavatel nemusel postupovat v zadávacím řízení; jeho jednání (zadání zakázky mimo zadávací řízení) tedy nebylo přestupkem podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ.
Obecné závěry z rozhodnutí
- Při pochybnostech, zda plnění spadá pod veřejnou zakázku na stavební práce, je vhodné zkoumat funkční a konstrukční vazbu mezi dodávaným komponentem a dílem jako celkem.
- Pokud je určitý komponent natolik spjat s dílem, že jeho případnou demontáží by dílo přestalo plnit zamýšlenou funkci, a bez stavebních či montážních prací nelze plnění vůbec účelně a bezpečně užívat, jde o silný indikátor naplnění definice „stavební zakázky“ podle § 14 odst. 4 ZZVZ.
- Vždy je nutné individuální posouzení všech okolností – zejména charakteru plnění, obsahu smlouvy, zatřídění podle oddílu 45 CPV (podpůrně) a případných rozhodnutí stavebních úřadů (například nutnosti získat územní souhlas).
- Jsou-li dodávané komponenty neoddělitelnou součástí stavebně-montážního celku a teprve jejich smontováním a ukotvením vzniká funkční celek schopný samostatné technické nebo hospodářské funkce, jde o veřejnou zakázku na stavební práce podle § 14 odst. 4 ZZVZ.
- Naopak, pokud zakázka zahrnuje i dodávky se samostatnou, na stavební části nezávislou funkcí, je nutné aplikovat § 15 ZZVZ a určit hlavní předmět zakázky.
Praktické doporučení
Při určování druhu veřejné zakázky (tj. zda jde o dodávky, služby nebo stavební práce) je nutné přihlížet k technickým aspektům plnění, avšak rozhodující je právní posouzení – například, zda konkrétní zakázka naplňuje definici zakázky na stavební práce dle § 14 odst. 4 ZZVZ.
Zadavatelé by měli věnovat určení druhu veřejné zakázky zvýšenou pozornost a v případě nejasností tuto otázku konzultovat s odborníky.
Správnou klasifikací zakázky se zadavatel může vyhnout riziku porušení zákona a s tím spojeným sankcím. Nesprávné zatřídění veřejné zakázky může vést k volbě nesprávného režimu či typu zadávacího řízení, popř. k zadání zakázky (s ohledem na její druh a stanovenou předpokládanou hodnotu) mimo zadávací řízení – zejména tehdy, když je za zakázku na stavební práce mylně považována zakázka, která je ve skutečnosti zakázkou na dodávky nebo služby.
[1] Viz rozhodnutí předsedy ÚOHS ze dne 11. 9. 2025, č. j. ÚOHS-R0098/2025/VZ-34464/2025/161, Dodání a instalace herní sestavy „Wall-Holla“, dostupné na https://uohs.gov.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-23181.html
[2] Poznámka: Co je „Wall-Holla“
Wall-Holla je velkoformátová vertikální herní konstrukce pro dětská hřiště, tvořená ocelovým rámem se sítí, prolézačkami a plošinami v několika úrovních.
Instalace vyžaduje základové konstrukce a ukotvení do země, tedy zásah stavebního charakteru. Právě tato technická a funkční integrace byla klíčovým důvodem, proč ÚOHS posoudil předmět plnění jako stavbu.

