Zákaz uvádět v zadávací dokumentaci např. obchodní firmu není tedy zákazem absolutním a ZVZ stanoví dvě výjimky, kdy jsou odkazy přípustné.
Nepochopení těchto výjimek zadavateli je dle našeho názoru právě nejčastějším zdrojem jejich pochybení. Argument „to bych musel popsat celou stránku, abych to specifikoval, takhle je to jasné a navíc jsme připustil alternativní řešení, takže jaké pochybení?“ je naprosto nesprávný, ale bohužel se stále dost často opakuje.
Kdy tedy může zadavatel v zadávací dokumentaci uvést požadavky nebo odkazy na obchodní firmy apod.? Ano, ale pouze v těchto případech:
– Je to odůvodněno předmětem veřejné zakázky
Za odůvodněnost lze například považovat kompatibilitu s již existujícím a zadavatelem využívajícím vybavením (klasické např. u softwarového vybavení). Do této kategorie lze obecně zařadit ty situace, kdy se jedná o veřejnou zakázku, jejíž předmět navazuje již na existující zařízení, a kdy zajištění správného fungování stávajícího a nového zařízení předpokládá dostatečně přesnou identifikaci původního zařízení, včetně uvedení výrobce, typu apod. I zde je však nutno rozlišovat dvě situace. První je, že je možno připustit i alternativní řešení, tj. za předpokladu, že i jiné výrobky (značky) by mohly být bez problému se stávajícím systémem kompatibilní. Druhá situace nastane tehdy, kdy je nezbytné, aby se jednalo o stejnou značku, stejný výrobek, neboť kompatibilita s jiným výrobkem možná není. V takovém případě zadavatel logicky nebude připouštět obdobná řešení.
– Zadavatel není schopen jejich předmět specifikovat pomocí technických podmínek ve smyslu ustanovení § 45 a § 46 ZVZ (v tomto případě zadavatel musí připustit obdobná řešení).
Jedná se o situace, kdy zadavatel není schopen objektivně (zdůrazňujeme objektivně) popsat předmět veřejné zakázky s použitím obecných technických podmínek ve smyslu § 45 a § 46 zákona, neumožňujících přímou identifikaci konkrétního dodavatele, technologie či výrobku, a zároveň, aby byla specifikace dostatečně přesná a srozumitelná všem dodavatelům. Je-li tomu tak a zadavatel bude schopen prokázat tuto objektivní neschopnost, mohou být použita i specifická označení a odkazy umožní-li zadavatel zároveň i použití jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení.
Jinými slovy je-li možné provést popis předmětu veřejné zakázky postupem podle § 45 a 46 dostatečně přesně a srozumitelně, není možné konkrétní označení použít.
ZVZ tedy umožňuje použít odkaz na konkrétní výrobek pouze tehdy, není-li zadavatel schopen popsat předmět veřejné zakázky s použitím specifikací obecných, nikoli např. tehdy, je-li taková specifikace obtížnější.
V jiných případech zadavatel není oprávněn v zadávací dokumentaci požadavky nebo odkazy na specifická označení zboží, služeb atd. uvádět, a to ani s tím, že by připustil obdobné řešení.
Umožnění jiného alternativního řešení totiž nehojí konkrétní odkazy (byť je umožněno k nim alternativní řešení), nýbrž je prostředkem, který má negativní důsledky takových konkrétních odkazů eliminovat v případě, kdy použití konkrétních odkazů bylo nutné.
Mějte na paměti, že sama možnost alternativního řešení nevylučuje možnost zvýhodnění určitého uchazeče.
V případě, že usoudíte, že bez použití konkrétní značky atd. se neobejdete, pak silně doporučujeme, aby jste provedli vždy řádné zdůvodnění tohoto postupu, a to nejlépe přímo v zadávacích podmínkách.
JUDr. Lubomír Lanský