Ke dni 01.07. 2013 nabyla účinnosti novela nařízení vlády č. 142/1994 Sb., kterým se stanoví výše úroků z prodlení a poplatku z prodlení podle občanského zákoníku a kterým se stanoví minimální výše nákladů spojených s uplatňováním pohledávky.
Ke dni 01.07. 2013 nabyla účinnosti novela nařízení vlády č. 142/1994 Sb., kterým se stanoví výše úroků z prodlení a poplatku z prodlení podle občanského zákoníku a kterým se stanoví minimální výše nákladů spojených s uplatňováním pohledávky.
Potřeba přijetí nového katastrálního zákona vznikla, mimo jiné, v souvislosti s novým občanským zákoníkem, který přinese několi změn týkajících se práva nemovitostí a věcných práv. Kromě nových věcných práv nový občanský zákoník zavádí požadavek na zápis mnoha dalších skutečností, které se do katastru dosud nezapisovaly. Novým katastrálním zákonem by měla být odstraněna i dualita právní úpravy problematiky katastru nemovitostí.
Parlamentem ČR byla schválena novela zák. č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, kterou (i) se umožňuje tzv. řetězení pracovních smluv a (ii) dochází ke zkrácení nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami ze stávajících 12 na 11 hodin.
Každá změna právních předpisů je vždy spojena s očekáváním a jistou mírou nervozity. Naplní se záměry jejích tvůrců a bude praxí přijata, nebo její aplikace vyvolá řetězovou reakci dalších změn a úprav? Je v této podobě nezbytná či vhodná? Přináší odpověď na současné problémy teorie a praxe v dané oblasti práva?
Tyto otázky si nepochybně klade každý z nás v souvislosti s pomalu se blížícím datem nabytí účinnosti právních předpisů, jejichž přijetí představuje završení současné etapy procesu rekodifikace soukromého práva u nás.
Pracovní poměr, jakož i práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele z pracovního poměru upravuje jiný zákon (zákoník práce). Tato základní teze ustanovení § 2401 NOZ má potvrzovat, jak sama důvodová zpráva uvádí, že nový občanský zákoník nemá ambici zasahovat do pracovního práva, a proto ponechává úpravu vzniku, změn a zániku pracovního poměru, jakož i úpravu práv a povinností zaměstnance a zaměstnavatele z pracovního poměru jako doposud speciální zákonné úpravě. Cílem nového občanského zákoníku je tak především naplnit typický soukromoprávní princip subsidiarity obecného zákona vůči zákonu speciálnímu. I přes uvedený základní princip je však nutno hned na počátku zdůraznit, a doprovodná novelizace NOZ tento poznatek jen umocňuje, že nová právní úprava nezřídka významně dopadá právě i do oblasti pracovního práva a rozhodně nepředstavuje jen pouhou legislativně technickou úpravu či systematické přesunutí vybraných institutů ze zákoníku práce do zákoníku občanského.
Evropská komise přišla s návrhy, jejichž cílem by mělo být zlevnění a zrychlení zápisu ochranných známek v EU, zápisné řízení a rozhodování by mělo být spolehlivější i předvídatelnější. Navrhované změny by se týkaly nejenom základního systému ochranných známek Společenství, ale i národních úrovní jednotlivých členských států (optimalizace a harmonizace) a usnadnění spolupráce mezi příslušnými zápisnými úřady a sjednocení jejich postupu.
Dne 3. dubna 2013 byla uveřejněna vyhláška č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, k provedení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách.
Nová vyhláška Ministerstva vnitra ČR rozšiřuje počet zemí, jejichž státní občané jsou oprávněni požádat o vydání zelené karty. Dne 20. února 2013 nabývá účinnosti nová vyhláška Ministerstva vnitra, která stanoví seznam zemí, jejichž státní příslušníci jsou oprávněni požádat o vydání zelené karty (vyhl. MV ze dne 31. ledna 2013 č. 29/2013 Sb., dále „Vyhláška“).
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/7/EU ze dne 16. února 2011, o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích zavazuje členské státy, aby její obsah provedly do svých národních právních řádů do 16. března 2013. Na základě novely obchodního zákoníku k provedení této směrnice, která je aktuálně ve schvalovacím procesu, by mělo dojít zejména ke zrušení stávajícího ust. § 369a obchodního zákoníku.
Účinnost zákona č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, která měla nastat dne 1. ledna 2013, byla odložena na 1. ledna roku 2015. Účinnost byla odkládána už dvakrát.