Novela reaguje na změnu předpisů EU pro oblast veřejné podpory, zejména na přijetí nového obecného nařízení o blokových výjimkách, které je přímo použitelným předpisem k zákonu o investičních pobídkách, a na schválení nové mapy regionální podpory na období 1. 7. 2014 – 31. 12. 2020, která snižuje přípustné intenzity veřejné podpory ve všech regionech České republiky (s výjimkou Prahy, kde není regionální podpora povolena).
Vedle toho má však novela ambice zatraktivnit investiční prostředí v ČR pro zahraniční investice.
Novela přináší zejména následující změny:
· Dochází k zavedení nové formy investiční pobídky, a to osvobození od daně z nemovitých věcí ve zvýhodněných průmyslových zónách. Těmito zónami budou vybrané neobsazené průmyslové zóny, jejichž vybudování bylo již státem podpořeno v rámci Programu na podporu rozvoje průmyslových zón nebo Programu na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury. Plochy těchto zón jsou současně vymezeny územním plánem. Uvedené zóny budou vybírány a navrhovány Ministerstvem průmyslu a obchodu, o jejich zařazení mezi „zvýhodněné průmyslové zóny“ bude rozhodovat vláda. Ve zvýhodněných zónách bude investorům nabízeno širší spektrum investičních pobídek a bude vyžadována nižší minimální výše investice v oblasti výroby, tj. 50 mil. Kč. Oproti ostatním regionům zde bude dostupná vyšší hmotná podpora na jedno nově vytvořené pracovní místo a na pozemky a stavby v těchto zónách bude poskytnuto osvobození od daně z nemovitých věcí až na dobu 5 let. Tato pobídka bude poskytovaná pouze na základě souhlasu obce. (Ministerstvo průmyslu a obchodu uvažuje zatím o preferenci těchto průmyslových zón jako zvýhodněných: Ostrava-Mošnov, FPZ Holešov, FPZ Most-Joseph, apod., neboť Moravskoslezský a Ústecký kraj mají nejvyšší míru nezaměstnanosti, popř. i okres Sokolov).
· Odstraňuje se podmínka financování investice z vlastního kapitálu žadatele.
· Zpřesňuje se vymezení způsobilých nákladů.
· Dochází také ke snížení zákonem vyžadovaného počtu nových pracovních míst mj. u technologických center. (Ke snížení dochází i v souvislosti se snížením počtu nových pracovních míst ve všeobecných podmínkách pro technologická centra).
· Dále se rozšiřuje počet regionů, v nichž je možnost poskytnout podporu na vytváření nových pracovních míst, a to snížením podmínky podílu nezaměstnanosti z o více než 50 procent na o více než 25 procent průměrného podílu v České republice.
· Investiční podpora bude v rámci podpory center strategických služeb rozšířena i na datová centra a centra zákaznické podpory.
· Zavádí se časové upřesnění nastavených limitů pro strategické investiční akce. Strategická investiční akce musí splnit požadovanou výši investice i počet nových pracovních míst do 3 let od vydání rozhodnutí o příslibu a být schválená vládou. Nedojde-li do 3 let ke splnění minimálních limitů strategické investiční akce, příjemce ztratí nárok na investiční pobídku ve formě hmotné podpory pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku.
· Navyšují se limity pro poskytnutí finanční podpory strategickým investičním akcím na pořízení dlouhodobého majetku. Nově bude moci být těmto investorům poskytnuta finanční podpora až do výše 12,5 % způsobilých nákladů. (Konkrétní výši nadále schvaluje vláda).
· Příjemce bude nově povinen zaslat oznámení o tom, kdy byla investiční akce dokončena a v jakém rozsahu nejdéle do uplynutí 5 let ode dne vydání rozhodnutí o příslibu, nebo v případě strategické investiční akce do 7 let ode dne vydání rozhodnutí o příslibu. Uplynutí této lhůty tak bude považováno za dokončení investic, na které může být uplatňována veřejná podpora ve formě investiční pobídky. Tato povinnost se bude vztahovat i na příjemce investiční pobídky, kterým byl příslib investiční pobídky poskytnut v řízení podle dosavadního znění zákona o investičních pobídkách. Protože první rozhodnutí o příslibu investiční pobídky podle dosavadního znění zákona o investičních pobídkách začala být vydávána na konci roku 2012, nastane nově stanovená lhůta pro tyto příjemce poprvé na konci roku 2017. Příjemci investiční pobídky se v této lhůtě musí nové povinnosti přizpůsobit.
· Žadatel v záměru nově musí uvádět v rámci údajů o investiční akci také údaje o jejím umístění, termínu jejího zahájení a ukončení, jakož i požadovanou výši veřejné podpory. Žadatel k záměru dále nově musí připojit i čestné prohlášení, že neukončil v předcházejících dvou letech přede dnem podání záměru získat investiční pobídku v EHP činnost, která spadá do stejné třídy Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) jako činnost, kterou bude vykonávat po realizaci investiční akce, která je předmětem záměru získat investiční pobídku, a neplánuje ukončit takovou činnost do dvou let od dokončení investiční akce.
· Novela reflektuje pravidlo, že investiční pobídku na investiční akci se způsobilými náklady nad 100.000.000 EUR lze poskytnout pouze za předpokladu, že byla na investiční akci povolena individuální výjimka ze zákazu veřejné podpory Evropskou komisí.
Cílem uvedené novely zákona o investičních pobídkách má být nejen zjednodušení právní úpravy poskytování veřejné podpory a zajištění souladu poskytování podpory s relevantními předpisy EU, ale i zajištění konkurenceschopnosti ČR v důsledku přílivu zahraničních investic.
Mgr. Jan Dudák, advokátní koncipient
AK Holec, Zuska & Partneři