Analytické formuláře (Analytical Grids) patří mezi dokumenty, kterými Komise v návaznosti na vydané právní předpisy vysvětluje, resp. poskytuje návod, jak v určitých oblastech prakticky postupovat. Týkají se oblasti veřejné podpory v souvislosti s financováním infrastruktur v různých odvětvích činnosti. Formulářů je celkem deset:
ü Analytický formulář infrastruktury č. 1 – Infrastruktura broadbandových sítí
ü Analytický formulář infrastruktury č. 2 – Výstavba letištní infrastruktury
ü Analytický formulář infrastruktury č. 3 – Výstavba přístavní infrastruktury
ü Analytický formulář infrastruktury č. 4 – Infrastruktura výzkumu, vývoje a inovací
ü Analytický formulář infrastruktury č. 5 – Výstavba kulturní infrastruktury
ü Analytický formulář infrastruktury č. 6 – Výstavba sportovní a multifunkční rekreační infrastruktury
ü Analytický formulář infrastruktury č. 7 – Výstavba energetické infrastruktury
ü Analytický formulář infrastruktury č. 8 – Infrastruktura odpadového hospodářství
ü Analytický formulář infrastruktury č. 9 – Železniční a místní dopravní infrastruktura
K výše uvedeným devíti nově vydaným formulářům nutno ještě připočítat původní formulář, týkající se vodohospodářské infrastruktury, který zůstal nezměněn (původní formulář č. 7).
V oblasti výzkumu, vývoje a inovací je pro nás stěžejní Analytický formulář č. 4 (původní formulář VVI měl číslo 6).
Analytický formulář č. 4 – Výzkum, vývoj a inovace
Analytický formulář VVI přináší přehledné a stručné shrnutí problematiky veřejné podpory výzkumných infrastruktur a inovačních klastrů.
Stejně jako ostatní formuláře zachovává jednotnou obsahovou strukturu založenou na vysvětlení tří základních oblastí:
– situace, kdy podpora infrastruktury není považována za veřejnou podporu;
– situace, kdy podpora je sice veřejnou podporou, avšak není třeba její notifikace Komisí;
– situace, kdy podpora je veřejnou podporou a musí být notifikována.
S ohledem na to, že oblast VVI disponuje (na rozdíl od jiných oblastí) obsáhlým samostatným výkladovým předpisem, kterým je Rámec pro státní podporu VVI (2014/C 198/01) a který přinesl poměrně podrobný výklad dané problematiky, přináší Analytický formulář VVI pouze doplňující shrnutí skutečností týkajících se veřejné podpory výzkumných infrastruktur.
Komise zdůrazňuje, že u výzkumných infrastruktur lze zaznamenat v zásadě tři typy podpor:
– podpora na výstavbu a modernizaci infrastruktury (investiční podpora);
– podpora na provoz;
– podpora uživatelů infrastruktury.
Analytický formulář VVI se zaměřuje zejména na první typ, tj. investiční podporu.
Komise shrnuje základní přístup k podpoře výzkumných infrastruktur testem sledování, v rámci kterého se posuzuje, zda jsou provozovány činnosti mající hospodářskou či nehospodářskou povahu. V případě, že se na výzkumné infrastruktuře provozují výlučně nehospodářské činnosti, jak jsou vymezeny v bodě 19 Rámce, veřejné financování výzkumné infrastruktury není považováno za veřejnou podporu.
V případě, že se na výzkumné infrastruktuře provozují vedle nehospodářských činností taktéž činnosti hospodářské povahy, musí být oba typy činností jasně odděleny, aby bylo zabráněno křížovému financování hospodářských činností. Zde Komise odkazuje na aplikaci zásad uvedených ve Směrnici Komise 2006/111/ES ze dne 16. listopadu 2006 o zprůhlednění finančních vztahů mezi členskými státy a veřejnými podniky a o finanční průhlednosti uvnitř jednotlivých podniků.
V další části Analytického formuláře VVI se Komise zabývá případy, kdy jsou na výzkumné infrastruktuře provozovány primárně nehospodářské činnosti, avšak za účelem lepšího využití infrastruktury též doplňkově některé hospodářské činnosti. Pokud tyto hospodářské činnosti mají pouze doplňkový charakter, veřejné financování výzkumné infrastruktury nemusí zakládat veřejnou podporu. Komise zde uvádí příklad příležitostného pronájmu zařízení či laboratoře průmyslovému podniku či jejich částečného využití pro smluvní výzkum. Podmínkou však je, aby byly splněny podmínky bodu 20 Rámce, vymezující tzv. „vedlejší využití“ výzkumné infrastruktury pro hospodářskou činnost – tj. jedná se o činnost, která přímo souvisí s provozem výzkumné organizace nebo výzkumné infrastruktury a je pro její provoz nezbytná či je neoddělitelně spojena s jejím hlavním nehospodářským využitím, a pro hospodářské činnosti jsou využívány naprosto stejné vstupy (např. materiál, zařízení, pracovní síla a fixní kapitál) jako u nehospodářských činností a kapacita přidělená každý rok na tyto hospodářské činnosti nepřesáhne 20 % celkové roční kapacity daného subjektu.
Komise připomíná, že pro tyto účely bude nutné vyloučit ze způsobilých nákladů financování zařízení a vybavení, které je využíváno výlučně pro hospodářskou činnost.
V další části Analytického formuláře VVI se Komise zabývá podmínkami, jaké musí být dodrženy při provozování hospodářských činností na veřejné výzkumné infrastruktuře. Ty jsou dány tzv. kritérii subjektu v tržním hospodářství (MEOP – Market Economy Operator Principle). Aby nebyly naplněny podmínky nedovolené veřejné podpory, je třeba, aby hospodářské činnosti byly ze strany veřejné instituce prováděny za stejných podmínek, jako by je prováděl soukromý podnik / investor.
Podrobné vysvětlení kritérií subjektu v tržním hospodářství přinesla Komise ve Sdělení o pojmu státní podpora podle článku 107 odst. 1 SFEU, které je zatím ve stadiu návrhu (bod 4.2. Sdělení) – viz http://ec.europa.eu/competition/consultations/2014_state_aid_notion/draft_guidance_cs.pdf
V závěrečné části Analytického formuláře VVI Komise shrnuje případy tzv. slučitelné veřejné podpory výzkumných infrastruktur bez nutnosti notifikace, a to na základě Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. 6. 2014, kterým se v souladu s články 107 a 708 Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem (GBER).
Jedná se o podporu na výzkumné infrastruktury podle článku 26 GBER do 20 milionů EUR a 50 % způsobilých nákladů, podporu určenou inovačním klastrům podle článku 27 GBER do 7,5 milionů EUR a 50 % způsobilých nákladů (případně zvýšených nákladů za stanovených podmínek) a podporu podle článku 14 GBER v případě regionální investiční podpory.
Komise zdůrazňuje, že při aplikaci slučitelné veřejné podpory podle GBER musí být vždy dodrženy obecné podmínky uvedené v článku 1 GBER.