Jak již bylo naznačeno, jedná se o jednodušší proces a rychlost jeho realizace na straně jedné, a o možnost provést úpravu a doplnění nabídek uchazečů, podaných v předchozím zadávacím řízení tak, aby byly odstraněny jejich původní nedostatky, na straně druhé. Jak pro zadavatele, tak pro uchazeče se tedy jedná o poměrně výhodnou záležitost.
Podmínky pro použití tohoto institutu jsou vázány na kumulativní splnění těchto podmínek:
- v předchozím otevřeném řízení, užším řízení, zjednodušeném podlimitním řízení nebo soutěžním dialogu byly podány pouze neúplné nebo nepřijatelné nabídky (§ 22 odst. 1 zákona) a toto zadávací řízení tedy muselo být zrušeno;
- zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky a zahájí jednací řízení s uveřejněním bezodkladně po zrušení předchozího zadávacího řízení;
- v předchozím zadávacím řízení byly ve lhůtě pro podání nabídek podány nabídky, které splnily požadavky podle § 69 odst. 5 zákona. To znamená, že byly podány písemně v listinné nebo elektronické podobě s tím, že nabídky v listinné podobě musí být podány v řádně uzavřené obálce označené názvem veřejné zakázky a adresou uchazeče (z důvodu možnosti zaslat oznámení podle § 71 odst. 6 nebo 7 zákona) a nabídky v elektronické podobě musí být podány v souladu s požadavky § 149 zákona.
Podmínkou toho, aby zadavatel mohl užít jednacího řízení s uveřejněním, je tedy skutečnost, že takovému zadávacímu řízení předcházelo některé z uvedených zadávacích řízení, ve kterém, ač bylo realizováno řádně a v souladu se ZVZ, byly zadavateli v rámci takového zadávacího řízení předloženy pouze neúplné nebo nepřijatelné nabídky a zadavateli nezbylo než takové zadávací řízení zrušit. Zároveň je ale nutné zdůraznit, že pokud by však zadavatel obdržel byť jedinou úplnou a přijatelnou nabídku, znamenalo by to, že zadavatel zadávací řízení musí dokončit a nesmí využít tohoto institutu.
Pokud jsou však tyto podmínky naplněny, není zadavatel povinen uveřejnit oznámení jednacího řízení s uveřejněním a postupuje obdobně podle § 34 odst. 1 až 3 ZVZ. Z uvedeného postupu však existuje výjimka, neboť zadavatel v jednacím řízení s uveřejněním dle odst. 2 nesmí v rámci jednání dohodnout s uchazeči jiné podmínky, než které byly uvedeny v zadávací dokumentaci původního zadávacího řízení.
Jednací řízení s uveřejněním dle odst. 2 se zahajuje bezodkladně po zrušení předchozího zadávacího řízení, a to zasláním výzvy k jednání všem uchazečům, kteří v předchozím zadávacím řízení podali ve lhůtě pro podání nabídek takové nabídky, které splňovaly formální požadavky dle § 69 odst. 5 ZVZ.( (pouze však těmto a nikoliv jiným dodavatelům).
Výzva k podání nabídky musí, vedle náležitostí výzvy k podání nabídky v jednacím řízení bez uveřejnění, obsahovat rovněž přiměřenou lhůtu k úpravě či doplnění nabídek, popřípadě kvalifikace, v potřebném rozsahu. Co je považováno za přiměřenou lhůtu závisí především na zadavateli, aby přihlédl jednak k rozsahu a složitosti veřejné zakázky a jednak k tomu, že nabídky či kvalifikace mají být pouze dílčím způsobem upraveny či doplněny, a tudíž se zpravidla nebude jednat o zásadní změny nabídek.
Je vhodné, aby zadavatel ve výzvě k podání nabídky vymezil, v jakém rozsahu mají být nabídky upraveny či doplněny. Tyto záležitosti však mohou být též předmětem jednání se zájemci. Původní nabídku lze upravit též o skutečnosti, které budou dohodnuty mezi zadavatelem a uchazečem, nicméně je pouze na uchazeči, zda tyto skutečnosti do své nabídky promítne. Jinými slovy v rámci tohoto postupu mohou být s dodavateli při zachování zákonných zásad vyjednány i výhodnější podmínky plnění, než byly obsaženy v nabídkách dodavatelů podaných ve zrušeném zadávacím řízení.
Zadavatel není při jednání se zájemci svázán striktními pravidly, musí však postupovat tak, aby dodržel zákonné zásady. Použití obdobných postupů jako v případě jednacího řízení s uveřejněním není vyloučeno.
JUDr. Lubomír Lanský