Doručování jednostranného právního jednání prostřednictvím e-mailu (viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 6. 8. 2024, sp. zn. 27 Cdo 3499/2023)
Nejvyšší soud se znovu vyjádřil k problematice doručování jednostranných právních jednání e-mailem. Pokud e-mail dorazí do schránky, kterou adresát běžně užívá, považuje se za doručený. Zní to jednoduše, ale jak upozorňuje soud, zodpovědnost za případné nedostatky nese odesílatel. Jak tedy předejít rizikům a zajistit, že elektronická komunikace bude právně závazná?
Doručit právní jednání lze i pomocí e-mailové schránky. Má-li se zásilka dostat do dispoziční sféry adresáta, musí být zjevné, že adresát e-mailovou schránku běžně užívá, popř. odesílatele vyzval, aby uvedenou e-mailovou adresu použil, a musí být nepochybné, že e-mail byl uložen do e-mailové schránky adresáta.
Nejvyšší soud již dříve v řadě svých rozhodnutí formuloval a odůvodnil závěr, podle něhož účinnost adresných právních jednání předpokládá, že projev vůle dojde, resp. je doručen adresátovi, tj. že se dostane do sféry jeho dispozice. Slovním spojením „dostane do sféry jeho dispozice“ je třeba rozumět konkrétní možnost nepřítomné osoby seznámit se s jí adresovaným právním jednáním. Přitom není nezbytné, aby se adresát skutečně seznámil s obsahem úkonu, dostačuje, že měl objektivně příležitost tak učinit. Adresátovi lze přitom právní jednání doručit jakýmkoliv způsobem, který umožní dané osobě se s písemností obeznámit, například prostřednictvím držitele poštovní licence, pomocí každé fyzické osoby, která bude ochotna doručení provést, nebo osobním předáním apod. Tento požadavek naplňuje i doručení emailem.
Nejvyšší soud uvedl, že pokud zákon, stanovy nebo smlouva nestanoví pro oznámení určitou formu, lze takové jednání učinit – v souladu s (obecnou) zásadou bezformálnosti právních jednání v soukromém právu – v libovolné formě, tj. i ústně při osobním setkání, telefonicky, případně písemně prostřednictvím elektronické komunikace. Nejvyšší soud však současně upozornil, že doručování prostřednictvím e-mailové komunikace s sebou může přinést nevýhody, a je pak je na odesílateli, aby nesl následky případných vad v doručování. Pokud by však bylo nesporné, že e-mailová zpráva byla uložena do e-mailové schránky adresáta, kterou adresát běžně užívá, lze – při absenci objektivních překážek doručení – uzavřít, že zásilka se dostala do dispoziční sféry adresáta.
Celé rozhodnutí Nejvyššího soudu lze nalézt zde:
23. 9. 2024